O Ranou se v dnešní době dělí několik příznivců létání. Paraglidisté, rogalisté, RC modeláři a plachtaři z ranského letiště.
Počasí na Ranou
Směr větru – nejlepší je JV nebo SZ vítr. Stejně hezky tu polétáte na směry J ~ V a nebo S ~ Z. Raná je však univerzální kopec a šikovný pilot zde polétá na jakýkoliv směr větru.
Rychlost větru
(statická/předpovědní rychlost = neovlivněná termickými intervaly, nárazy větru)
- do 3 m/s – pouze termický let uzavřené tratě (ploché nebo FAI trojúhelníky)
- nad 3 m/s – pouze termický let otevřené tratě (volné přelety, tzv. „záfuky“)
- nad 5 m/s – ideální svahovačka, start i pro méně zkušené piloty
- nad 6 m/s – silnější svahovačka, náročnější start
- nad 7 m/s – nedoporučuje se používat hlavní JV start za bočního větru
- nad 8 m/s – starty nejsou doporučené
Termika – Raná je malý kopec a pokud nejde svahovat, většinou máte jen jednu šanci na chycení stoupáku.
Podvečerní svahovačky v „pasátu“
- Co to je?
- Po skončení denní termické aktivity je Raná vyhlášena létáním až do občanského soumraku.
- Jedná se o laminární místní proudění, které je nuceno se o příhodně orientované svahy Rané zvednout a přetéci jí.
- Kdy vzniká? + „babské“ rady
- Většinu dne musí okolní krajinu nahřívat Slunce
- „Pasát přichází potom, co z Rané odejde poslední mrak.“ (P. Janeček)
- „Když stín Rané přejde sad na Oblíku, tak už nepřijde.“ (V. Jedlička)
- Lze ho předpovědět?
- Ano, zda „pasát“ bude poznáte z XCmeteo předpovědi pro podvečerní čas, kde se ukáže špička v rychlosti větru. Kolem výšky 500 metrů pak můžete odečíst sílu „pasátu“ ve kterém budete létat.
Ideální předpověď je mezi 4,5 – 6 m/s. - Pokud v grafu neuvidíte špičku a síla větru bude správná, polétáte si také. Jenom se pravděpodobně nebude jednat o „pasátek“ ale o klasický vítr.
- Ano, zda „pasát“ bude poznáte z XCmeteo předpovědi pro podvečerní čas, kde se ukáže špička v rychlosti větru. Kolem výšky 500 metrů pak můžete odečíst sílu „pasátu“ ve kterém budete létat.
- Dělící vrstva
- S tím jak se připozdívá, vzniká a zvedá se od země klidná vrstva vzduchu, kde je bezvětří. Nad ní ale stále fouká předpovídaný vítr, ve kterém se na kopci ještě vesele svahuje. Mezi těmito vzduchovými masami je zhruba 10m vysoká, lehce turbulentní, „dělící vrstva“.
- Dělící vrstva se většinou kolem doby západu Slunce zastavuje kousek nad sedlem, ale když:
- Přestoupá Ranou, pasát tím pro nás „vypne“.
- Se zastaví těsně pod startem, tak sice fouká dost ale „nenosí to“, protože vítr nemá k dispozici dost svahu k opření se, aby nabral vzestupnou složku ve větší vzdálenosti před svahem.
Praktické rady a nebezpečí
Dodržujte pravidla svahování
Hlavní JV start – Boční vítr
Při svahovačce na JV straně vítr velmi často fouká z východního směru, „od statku“. Tedy jde na start z boku! Je nutné tomu uzpůsobit už vytažení padáku mírně asymetricky anebo snos padáku do boku po vytažení ihned korigovat!
Každoročně je nezvládnutý start na Hlavním JV startu, následné smýkání po rohožích a „zatažení za hranu“ příčinou mnoha potlučenin. Příčina je v drtivé většině nezvládnutí vytažení křídla a jeho stabilizace nad hlavou! Může za to nedostatečný pozemní tréning, „loučkování“. Tedy nedostatečné know-how a zkušenosti s ovládáním křídla.*
*Předstartovní horečka = skvělý indikátor, že potřebuješ loučkovat!
Při přípravě na start ti buší srdce jak o závod. -> To se ti jen podvědomí snaží říct, že si nejsi jistý ovládáním padáku při startu. -> Snes to a běž cvičit na svažitou louku, ne rovnou! -> Jakmile se naučíš ovládat padák, předstartovní horečka zmizí a nebudeš už nikdy „vymetat startovačku“.
Točení
Při točení za kopec byste měli stále vidět návětrný svah – to by měla být dostatečná pomůcka proti přefouknutí. Kolikrát je lepší nabranou výšku využít k letu víc před kopec a hledat další stoupák tam, než se držet nad Ranou.
Pokud nejde svahovat, máte většinou pouze jednu šanci na chycení stoupáku. Pokud chcete z Rané letět na přelet, je dobré startovat do vhodného intervalu. Ten lze odhadnout podle rukávů a flér před kopcem.
Zákazy a omezení
Zákaz přistávání do polí na SZ
Místní zemědělec z Hrádku si nepřeje, abychom mu přistávali do jeho polí. Jedinou výjimkou je období po sklizni a před zasetím ozimu.
Pozor na letiště na SZ straně
- Nezůstávej v ose přistávacích drah (ani kvůli točení)
- Osu dráhy lze přeletět, pokud zrovna nepřistává nebo se nechystá na start nějaké letadlo (obzvlášť větroně)
Nad Ranou je ještě kus Pražského TMA
Spodní hranice TMA je na FL065 – viz. mapa prostorů
Turbulence nad kamenolomem
Oblast nad kamenolomem těsně u kopce bývá turbulentní a pilot se může leknout. Doporučuje se tu létat přímo nad kamenolomem, než nalepený na svah.
Turbulence za hlavním vrcholem
Nebezpečná situace nastává za V až SV větru, pokud se pilot bude pokoušet o „toplanding“ na hlavním/nižším JV startu.
Též často vznikají „čertíci“!
Není doporučeno používat Hlavní JV start. Doporučujeme využití JV startu na vrcholu.
Poplatky
- Létání = zdarma
- Parkování SZ = zdarma
- Parkování JV = viz ceník
- Toaleta ve Skleníku = 10 Kč
Před prvním výšlapem na kopec
- nastudujte předpověď a stav počasí na Rané
Mapa létatelných směrů větru.