Výuka

K létání na padákovém kluzáku (paraglidu) jsou zapotřebí obdobné doklady jako k řízení motorového vozidla:

  • pojištění odpovědnosti
  • platná technická kontrola padákového kluzáku
  • pilotní průkaz

Jak začít s paraglidingem?

Pilotní průkaz můžete získat u paraglidingové školy, po úspěšném absolvování dvoudílného kurzu a přezkoušení. Vše potřebné se dovíte tam. Vybavení vám zapůjčí škola.

Všeobecně platí, že je dobré si vybrat školu, která učí na kopci, kde pak budete létat nejčastěji. Už od začátku budete v domácím prostředí, kde vás instruktoři upozorní na provozní podmínky, místní chod počasí a na případná nebezpečí.

Co určitě vědět o PG

Drobná kurzistka nese objemný batoh s celou paraglidngovou výbavou na kopec.

Fyzická náročnost – zapůjčené školní vybavení v objemném batohu vážící kolem 15 kg si nosíte do kopce sami, ale nebojte – běžně fyzicky zdatný člověk to zvládne bez předchozího tréningu a podmínkou by měl být kladný vztah k pohybu, protože v obzvláště vhodné dny absolvujete až deset výšlapů denně – dolů naštěstí letíte… :))

Finanční náročnost – vstup do světa samostatného paraglidingového létání, zjednodušeně řečeno, vychází všudy všeho na 100.000,- Kč s novou výbavou, na 50.000,- Kč s bazarovou výbavou. Po domluvě se školou si lze vybavení ještě nějaký čas půjčovat, čímž jste schopni celou sumu rozložit třeba do roka, zatímco si budete shánět svojí výbavu.

Nabourání rodinného života / denních plánů – v případě, že se chcete paraglidingu věnovat, připravte rodinu na to, že vás v letové dny doma moc neuvidí, v sezóně to může být i několikrát týdně. Ráno kontrola počasí a cesta na kopec, abyste dopoledne mohli odstartovat a ideálně několik hodin létat. Poté návrat pro auto a/nebo pokec s kamarády v restauraci u večeře, který se zejména na Rané protahuje do večerních hodin… :))

Studenti/skupiny – nezapomeňte si říct o slevu na kurzovném, školy jí většinou nabízejí

Mladí (do 23 let) – mají po získání pilotního průkazu možnost přihlásit se do programu „Talentovaná mládež“ dotovaným MŠMT, který hradí zkušené instruktory, kteří na tzv. „táborech“ v Alpách i ČR předávají své zkušenosti mladým pilotům a posouvají jejich dovednosti mílovými kroky dopředu. Osobně doporučuji!

Skvělí lidé a příběhy – paragliding přitahuje stejně nadšené letuchtivce a většinou jsou to i po lidské stránce skvělí lidé. Také návraty z přeletů po vlastní ose často skrývají krásné a někdy opravdu nevšední zážitky, které by nevymyslel ani ten nejlepší scénárista.

Školy paraglidingu na Rané

Začátečníci se první den kurzu učí zvedat a udržet padák nad hlavou

Mistral Paragliding a Základní Škola Létání jsou jediné dvě školy paraglidingu, které na Rané již přes 20 let trvale sídlí a celý pilotní kurz proto dokončíte na Rané nebo v blízkém okolí. Obě školy každoročně vypisují mnoho termínů kurzů, protože Raná nabízí ty nejlepší podmínky pro výcvik začínajících pilotů (viz Historie).
O letuchtivé zájemce se po celou dobu kurzů věnují profesionální a velmi zkušení instruktoři, kteří znají Ranou jako své vlastní boty.
S ani jednou školou neuděláte chybu a obě vás výborně připraví na vaše budoucí poletování. Přeji šťastnou ruku při výběru a minimálně se bude jednat o jednu z nejkrásnějších aktivních dovolených ve vašem životě. Dovolená, kde… poletíte…

Jiné školy: Na Rané pořádá kurzy také mnoho dalších škol z ČR. Některé z nich nevyučují výškové lety na navijáku, které je dobré znát a umět, pokud pilot bydlí v méně hornaté oblasti. Výškové lety jsou však podmínkou pro získání pilotního průkazu. Počítejte proto s tím, že u takových škol budete muset dokončit výcvik ve vysokých horách, třeba až na druhém konci ČR.

Pilotní kurz

Pilotní kurz je rozdělen na dvě části. „Základní kurz“, kde se naučíte nutnou teorii a praxi na Rané a „Dolétání“, kde při výškových letech nacvičíte další letovou praxi a budete postupně plnit praktické i teoretické přezkoušení pro získání pilotního průkazu.

Základní kurz je první věc, která vás čeká, pokud jste se rozhodli vstoupit do světa samostatného létání na paraglidu. U ZŠL i Mistralu trvá 5 dní. Z teorie se budete učit např. meteorologii, předpisy, konstrukci a letové vlastnosti padáku, atd… Po praktické stránce se naučíte zvedat padák do letové pozice, provádět lety na cvičné louce, pak ze sedla a nakonec z vrcholku Rané.

Dolétání navazuje teorií a praxí na „Základní kurz“. Nad rámec osnov se naučíte startovat na navijáku, což se v méně hornatých oblastech hodí a nemusíte pak za získáním pilotního průkazu cestovat nikam daleko do hor. Navijáky se nachází dle školy buďto v Panenském Týnci nebo v Černivu. Naviják vás vytáhne do dosud nevídané výšky a při výškovém letu se naučíte zvládat každodenní potencionálně nebezpečné situace, které na vás ve vzduchu čekají. Délka dolétání záleží jen na vašich dovednostech, kterými přesvědčíte instruktora, že křídlo bezpečně ovládáte. Po písemném i praktickém přezkoušení dostanete od instruktora vyplněný a podepsaný „Osobní list“, který u „Letecké amatérské asociace ČR“ za poplatek vyměníte za Váš pilotní průkaz.

Po kurzu

Výlety za létáním do teplých krajin za termikou opravdu doporučujeme. Jen s nimi chvilku počkejte do doby, než se se svým křídlem trochu sžijete a budete už mít tak nějak rozumně nacvičené starty, přednosti a přistání. Většinou se jedná o od prodloužených víkendů až 14ti denní pobyty v závislosti na vzdálenosti místa. Létání v Alpách nabízí mnohem větší převýšení a létání na jihu nabízí všeobecně více stoupavých proudů než je v ČR. To znamená i větší šanci naučit se točit stoupavé proudy (termiku), což se pak na malých kopcích v Česku opravdu hodí. Nemluvě o tom, že se podíváte do světa na zajímavá místa… 😉

Bezpečnostní kurzy, tzv. „SIV(ka)“ slouží k nácviku zvládání všech možných nestandardních situací, které se vám mohou ve vzduchu stát nebo se můžou v určitých situacích hodit. Celý kurz, zpravidla vícedenní, je záměrně prováděn nad vodou, aby bylo minimalizováno riziko zranění při dopadu po nezdařené figuře.
Kurz se doporučuje absolvovat 1-2 roky po získání pilotního průkazu na křídle, na kterém hodláte další roky létat. Měla by vám něco říkat aktivní pilotáž a měli byste být s ovládáním svého křídla tak nějak sžití.

Chcete paragliding nejdřív vyzkoušet?

Tandem

Proletět se na jednom křídle se zkušeným pilotem, který vám rád odpoví na všechny dotazy, je ten nejsnadnější způsob, jak okusit bezprostřední kontakt s oblohou, zažít pocity letu a zjistit, zda je tohle „sport“ pro mě… on je to spíš relax. 🙂

Více o tandemových letech

Pilotem na zkoušku

Denní intenzivní seznamovací kurz, kdy vám instruktor řekne pouze to nejdůležitější co potřebujete vědět a jde se na věc.
Naučíte se zvednout křídlo nad hlavu a pak vás čekají samostatné slety cvičné louky, ze sedla a možná i z vrcholu Rané.
Po celou dobu vám instruktor říká co dělat skrz vysílačku na vaší helmě.

Aktualizace 6.5.2021
Pavel, PGKR